REGULAMIN
Niepublicznej Szkoły Podstawowej Primus w Szczecinie
Misją szkoły jest wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia tak, aby osiągał on sukces na miarę swoich możliwości.
Celem działalności szkoły jest zapewnienie uczniom pełnego rozwoju intelektualnego, psychofizycznego i społecznego w warunkach poszanowania ich godności oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
Funkcjonowanie szkoły oparte jest na zasadzie aktywnego uczestniczenia w nim uczniów, rodziców i nauczycieli.
Regulamin szkoły określa zasady funkcjonowania w szkolnej społeczności i ich przestrzeganie jest obowiązkiem dla każdego, kto w życiu szkoły uczestniczy.
Główne cele regulaminu:
-
Zapewnienie uczniom bezpiecznego pobytu w szkole.
-
Zapewnienie porządku i dyscypliny na terenie szkoły.
-
Kształtowanie nawyków dbania o własne bezpieczeństwo i poczucie odpowiedzialności za bezpieczeństwo innych.
-
Niedopuszczanie do żadnych przejawów przemocy fizycznej i psychicznej.
-
Kształtowanie nawyków systematycznej i sumiennej pracy - indywidualnej oraz grupowej.
-
Doskonalenie własnego charakteru.
-
Nauka postępowania wg zasad i wartości.
-
Upowszechnianie zasad dobrego wychowania – nienagannych manier uczniów w szkole, w domu i w każdej sytuacji.
Osiągnięcie powyższych celów wymaga od nauczycieli i rodziców konsekwencji we wdrażaniu uczniów do przestrzegania regulaminu szkoły oraz postępowania zgodnie z przepisami szkolnego prawa.
Każdy członek szkolnej społeczności ma prawo do:
-
poszanowania swojej godności i dobrego imienia,
-
poszanowania własności osobistej.
Każdy członek szkolnej społeczności ma obowiązek:
-
szanować godność osobistą, dobre imię i własność wszystkich członków społeczności szkolnej – osób dorosłych i dzieci,
-
stosować się do zasad dobrego wychowania,
-
dążyć do współpracy z innymi,
-
wykazywać zainteresowanie pracą szkoły,
-
właściwie reprezentować szkołę na zewnątrz,
-
szanować własność szkolną,
-
dbać o utrzymanie porządku.
ORGANIZACJA DNIA
-
Czas pracy szkoły: od poniedziałku do piątku w godz. 7.30-17.00.
-
W czasie pobytu w szkole uczeń zobowiązany jest stosować się do zaleceń dyrektora szkoły, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
-
Po wejściu do szkoły uczniowie zgłaszają koordynatorowi swoje przybycie (oddają mu kartę pobytu), w szatni przebierają się i zmieniają obuwie, a następnie udają się do sal lekcyjnych lub świetlicy (w zależności od planu zajęć), gdzie przebywają pod opieką nauczyciela.
-
Przed pierwszą lekcją uczniowie klas 0-3 przebywający w świetlicy przechodzą z nauczycielami do swoich sal lekcyjnych, gdzie przygotowują się do lekcji. Uczniowie klas 4-8 ustawiają się pod pracowniami zgodnie ze swoim planem lekcji i czekają na przyjście nauczyciela.
-
Zasady zachowania w świetlicy oraz korzystania z jej pomieszczeń określa “Regulamin świetlicy”.
-
Po skończonych zajęciach uczniowie zgłaszają koordynatorowi wyjście do domu (odbierają kartę pobytu).
STRÓJ SZKOLNY
-
Strój szkolny ma trzy formy: mundurek codzienny, strój galowy i strój uroczysty.
-
Mundurek jest strojem obowiązkowym w czasie pobytu ucznia w szkole.
-
Strój galowy obowiązuje podczas:
-
szkolnych wyjść do instytucji kultury (teatru, filharmonii, muzeum itp.),
-
udziału ucznia w konkursach, w których reprezentuje on szkołę.
-
Strój uroczysty (toga i biret) jest używany podczas rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego.
-
Zasady noszenia stroju szkolnego reguluje regulamin noszenia mundurków. Od powyższych zasad mogą być zarządzone odstępstwa - jedynie decyzją dyrektora szkoły.
LEKCJA
Lekcja jest główną formą procesu nauczania i wychowania. Godzina lekcyjna trwa 45 minut, a w szczególnych przypadkach od 30 do 60 (pod warunkiem zachowania tygodniowego czasu zajęć).
W klasach 0-3 możliwe jest wydłużanie lub skracanie jednostek lekcyjnych w zależności od potrzeb. W klasach 4-8 możliwa jest także inna organizacja zajęć, np. podczas realizacji projektu szkolnego. Wówczas lekcje mogą odbywać się w formie bloków i trwać 90 lub więcej minut.
Uczniowie mają prawo do:
- znajomości celów lekcji,
- znajomości swoich zadań lekcyjnych,
- jasnego, zrozumiałego dla nich przekazu lekcji,
- zadawania pytań nauczycielowi w przypadku natrafienia na trudności w toku lekcji.
Uczniowie mają obowiązek:
- przygotowywać się na bieżąco do lekcji,
- brać aktywny udział w lekcjach,
- przestrzegać ustalonych zasad i porządku w czasie lekcji,
- uzupełniać braki wynikające z nieobecności (bez względu na przyczynę absencji),
- sumiennie wykonywać obowiązki dyżurnych powierzone przez nauczyciela,
- sprawnie przemieszczać się między pracowniami po zakończeniu każdej lekcji
(dotyczy klas 4-8).
Nauczyciele mają prawo do:
- wyboru form organizacyjnych i metod pracy na lekcjach,
- poszerzania zakresu podstawy programowej,
- wyznaczenia uczniów dyżurnych odpowiedzialnych za porządek.
Nauczyciele mają obowiązek:
- realizować program dydaktyczno-wychowawczy zgodnie z podstawą programową,
- w rzetelny i ciekawy dla dzieci sposób zapoznać uczniów z istotą tematu lekcji,
wykorzystując różnorodne środki dydaktyczne (w tym multimedialne),
- motywować uczniów do aktywności, doprowadzania zadań do końca i osiągania
celów,
- monitorować postępy w nauce, identyfikować przyczynę, istotę i zakres trudności
edukacyjnych uczniów,
- dołożyć wszelkich starań, aby eliminować trudności,
- dbać o bezpieczeństwo uczniów,
- przygotować niezbędne środki dydaktyczne wywołujące aktywność
poznawczą lub ruchową uczniów oraz bezpiecznie ich używać.
PRACA DOMOWA – jest dodatkowym elementem lekcji.
Cele pracy domowej:
-
Ćwiczenie nabytych umiejętności.
-
Ugruntowanie wiedzy (utrwalanie zdobytych wiadomości i wykorzystanie ich w praktyce).
-
Przygotowanie się do następnych lekcji (np. przeczytanie zadanego tekstu lub dłuższej lektury, znajdowanie informacji potrzebnych do kolejnych zajęć).
-
Umiejętność wyszukiwania i weryfikowania informacji z różnych źródeł.
-
Ćwiczenie samodzielności i odpowiedzialności.
-
Planowanie pracy.
Uczniowie mają prawo do:
- indywidualizacji prac domowych,
- systematycznej oceny pracy domowej przez nauczyciela.
Uczniowie mają obowiązek wykonywać prace domowe:
- samodzielnie,
- starannie,
- systematycznie,
- terminowo.
Nauczyciele mają obowiązek:
- systematycznie oceniać prace domowe uczniów.
Nauczyciele mają prawo do:
- zadawania prac domowych ze swego przedmiotu oraz ustalenia zasad ich oceniania
(zgodnie z PSO),
- usprawiedliwienia niewykonania pracy domowej,
Rodzice mają obowiązek:
- zapewnić dziecku właściwe warunki i czas na odrabianie pracy domowej,
wypoczynek i zabawę,
- czuwać nad samodzielnym, systematycznym, starannym i terminowym odrabianiem
przez dziecko zadań domowych,
- motywować dziecko do poszukiwania własnych rozwiązań i pokonywania trudności,
- dbać o racjonalne żywienie.
SALA LEKCYJNA
Każda klasa 0-3 ma własną salę lekcyjną. Klasy 4-8 uczą się w pracowniach, o które dbają zgodnie z przydzielonym im zakresem odpowiedzialności.
Uczniowie mają prawo do:
- korzystania z zasobów pomocy dydaktycznych szkoły, zachowując niezbędne normy
bezpieczeństwa - pod nadzorem i za zgodą nauczyciela.
Uczniowie mają obowiązek:
- utrzymania swojego miejsca pracy w czystości podczas zajęć,
- uporządkowania swojego miejsca pracy po każdej lekcji,
- wykonania dekoracji sali na prośbę nauczyciela lub wychowawcy klasy,
- dbania o sprzęt i wszystkie rzeczy znajdujące się w danej pracowni.
Nauczyciele mają prawo do:
- zagospodarowania swoich pracowni według własnego pomysłu z udziałem uczniów.
Nauczyciele mają obowiązek:
- nadzorowania porządku w pracowni i dbania o jej estetykę.
PRZERWY
Przerwy uczniowie spędzają pod nadzorem nauczycieli dyżurujących zgodnie z grafikiem oraz regulaminem przerw i dyżurów.
POSIŁKI
Uczniowie spożywają obiady w stołówce w wyznaczonym czasie (zgodnie z “Regulaminem stołówki” i “Regulaminem dyżurów”).
RODZICE A ORGANIZACJA DNIA SZKOLNEGO
-
Obowiązkiem Rodziców jest poinformowanie szkoły (telefonicznie) o nieobecności ucznia w szkole do godziny 9:00 w dniu, w którym uczeń jest nieobecny.
-
Opuszczenie szkoły przez ucznia przed zakończeniem zajęć lekcyjnych może mieć miejsce tylko w wyjątkowych sytuacjach i musi być zgłoszone przez jego Rodziców w sekretariacie szkoły z chwilą zabierania dziecka.
-
Gdy odbiór dziecka odbywa się między godz. 15:00 a 17:00, należy o tym fakcie powiadomić koordynatora szkolnego (osobiście zgłosić odebranie dziecka ze szkoły). Koordynator odnotowuje godzinę wyjścia w specjalnym arkuszu.
-
Pozostawienie dziecka w szkole przed godziną 7:30 (czyli w czasie, gdy szkoła jest jeszcze nieczynna), wyłącza odpowiedzialność szkoły za ucznia.
-
W przypadku odebrania dziecka po godz. 17:00 szkoła pobiera opłatę wysokości 50,00 zł za każdą rozpoczętą godzinę opieki.
-
Jeśli dziecko musi zostać w szkole po godz. 17:00 z powodu uczestnictwa rodziców w zebraniu z wychowawcą lub dyrektorem, rodzice mają obowiązek dzień wcześniej zgłosić ten fakt w sekretariacie lub koordynatorowi, aby umożliwić szkole zorganizowanie opieki na ten czas.
UŻYTKOWANIE TELEFONÓW KOMÓRKOWYCH
-
Na terenie szkoły uczniów obowiązuje bezwzględny zakaz przynoszenia i używania telefonów. W pilnych sprawach można komunikować się z rodzicami za pośrednictwem sekretariatu lub koordynatora (udostępniany jest aparat telefoniczny).
-
W przypadku potrzeby posiadania przez ucznia telefonu w drodze ze szkoły do domu (aby kontaktować się z rodzicami), konieczne jest zdanie urządzenia do depozytu przy koordynatorze (podpisany woreczek w pojemniku) w momencie przyjścia do szkoły (z możliwością odebrania go po lekcjach).
-
Incydenty posiadania telefonu przez uczniów w szkole będą miały wpływ na ocenę z zachowania, tak jak każdy przypadek łamania regulaminu.
PRAWA I OBOWIĄZKI NAUCZYCIELI, UCZNIÓW I RODZICÓW
-
Nauczyciele
-
Nauczyciele mają prawo do:
-
pełnego uczestnictwa w życiu szkoły,
-
nauczania zgodnie z wybranymi przez siebie i uzgodnionymi z dyrektorem metodami nauczania,
-
wsparcia w realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych.,
-
uznania i poszanowania swej pracy,
-
korzystanie z pomocy dydaktycznych będących własnością szkoły,
-
współtworzenia koncepcji pracy wychowawczej i dydaktycznej oraz realizowania jej po zatwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną,
-
bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
-
pomocy w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych.
-
Nauczyciele mają obowiązek:
-
rzetelnie realizować zadania dydaktyczne i wychowawcze szkoły,
-
przestrzegać zasad etyki zawodowej, statutu szkoły i innych przepisów prawa,
-
stale podnosić poziom kwalifikacji zawodowych,
-
w pracy z uczniami nie ograniczać się tylko do zajęć szkolnych.,
-
kształtować osobowość wychowanków poprzez nawiązywanie życzliwego i przyjaznego kontaktu z uczniem z jednoczesnym stawianiem wymagań uwzględniających możliwości ucznia,
-
współtworzenia w społeczności szkolnej wspólnoty ludzi życzliwych i wzajemnie się wspierających,
-
aktywnie uczestniczyć w posiedzeniach Rady Pedagogicznej i zebraniach z rodzicami,
-
troszczyć się o powierzone mienie szkoły,
-
przestrzegać wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
-
opracowywać przedmiotowe systemy oceniania,
-
pomagać uczniom w uzupełnianiu zaległości,
-
przestrzegać zasad BHP.
-
Realizując zadania statutowe szkoły nauczyciel w szczególności ponosi odpowiedzialność za:
-
prawidłowy przebieg zajęć dydaktyczno – wychowawczych i stosowanie właściwych metod pracy,
-
jakość i wyniki pracy dydaktycznej i wychowawczej,
-
sprawiedliwe ocenianie pracy i zachowania uczniów,
-
uwzględnienie w procesie edukacyjnym indywidualnych możliwości uczniów,
-
życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć prowadzonych w szkole i poza nią,
-
dobrą i życzliwą współpracę z innymi nauczycielami i rodzicami uczniów,
-
tworzenie przyjaznej atmosfery w pracy,
-
własne doskonalenie zawodowe, uzgodnione z Dyrektorem szkoły w celu uwzględnienia zadań, potrzeb i charakteru szkoły.
Uczniowie
Uczniowie mają prawo do:
-
poszanowania własnej godności,
-
życzliwego i podmiotowego ich traktowania,
-
opieki wychowawczej i dydaktycznej ze strony wychowawcy i innych nauczycieli,
-
zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
-
sprawiedliwej i jawnej oceny,
-
bieżącej informacji o własnych postępach,
-
otrzymania pomocy w przypadku trudności,
-
tworzenia Samorządu Uczniowskiego i udziału w jego pracach,
-
korzystania z zasad zapisanych w Konwencji Praw Dziecka.
Uczniowie mają obowiązek:
-
systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach szkolnych,
-
uzupełniać zaległości,
-
punktualnie przychodzić na zajęcia,
-
usprawiedliwiać nieobecności,
-
przestrzegać zasad postępowania obowiązujących w szkole,
-
troszczyć się o własne życie, zdrowie i rozwój,
-
szanować każdą osobę w społeczności szkolnej,
-
przestrzegać statutu szkoły i regulaminu Samorządu Uczniowskiego, jak również innych zasad i regulaminów regulujących pracę szkoły.
Wyróżnienia i nagrody
-
Uczeń może być wyróżniony lub nagrodzony za:
-
wzorowe zachowanie,
-
rzetelny i sumienny stosunek do nauki i obowiązków szkolnych,
-
inicjatywy i odpowiedzialną realizację podjętych zadań,
-
osiągnięcia przynoszące dobro szkole,
-
działalność społeczną,
-
inne.
-
Wyróżnienia i nagrody mogą mieć formę:
-
świadectwa z wyróżnieniem,
-
ustnej pochwały (indywidualnej, wobec klasy lub szkoły),
-
pochwały pisemnej (np. list pochwalny, dyplom),
-
nagrody,
-
inne.
Upomnienia
-
Wobec ucznia, który narusza obowiązujące w szkole zasady postępowania mogą być wyciągnięte następujące konsekwencje:
-
upomnienie indywidualne,
-
upomnienie wobec klasy ,
-
upomnienie na piśmie do rodziców ucznia,
-
skreślenie z listy uczniów szkoły.
-
Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia mają prawo odwołania się od nałożenia kary w terminie 7 dni:
-
do Dyrektora szkoły jeżeli karę nałożył nauczyciel,
-
do organu prowadzącego jeżeli karę nałożył Dyrektor szkoły.
1. Skreślenie ucznia z listy uczniów szkoły następuje w przypadku:
-
rezygnacji ucznia z nauki w szkole,
-
naruszenia obowiązków ucznia określonych w regulaminie szkoły
-
otrzymania nagannej lub nieodpowiedniej oceny zachowania,
-
posiadania ,używania lub nakłaniania do używania narkotyków, papierosów, alkoholu lub innych używek,
-
niewywiązywania się rodziców (prawnych opiekunów) ucznia z obowiązku zapłaty czesnego przez okres dłuższy niż dwa miesiące.
-
Skreślenie ucznia z listy uczniów szkoły następuje na podstawie decyzji Dyrektora szkoły.
-
Od decyzji Dyrektora szkoły w sprawie skreślenia z listy uczniów służy prawo odwołania do organu prowadzącego, a w przypadku skreślenia z przyczyn pedagogicznych do organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Odwołanie składa się w terminie i na zasadach określonych w K.P.A.
Rodzice
Rodzice mają prawo:
-
uczestniczyć w życiu szkoły bezpośrednio lub poprzez swoich przedstawicieli,
-
oczekiwać realizacji programów nauczania zgodnie z wymogami Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu oraz lokalowych i materialnych warunków do jego realizacji,
-
uzyskać rzetelną informację na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
-
znać zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
-
wyboru innej szkoły dla swojego dziecka.
Obowiązkiem rodziców jest:
-
zapoznanie się ze statutem, programem wychowawczym i programem profilaktyki oraz szanowanie ich postanowień,
-
obecność na organizowanych przez szkołę ogólnych zebraniach rodziców, wywiadówkach i konsultacjach indywidualnych,
-
aktywna współpraca ze szkołą w procesie kształcenia i wychowania, oparta na zasadzie wzajemnej lojalności,
-
terminowe opłacanie czesnego i innych ustalonych opłat , pod rygorem uiszczenia odsetek za zwłokę i skreślenia ucznia z listy uczniów po dwóch miesiącach zalegania z opłatami.
-
Formy współdziałania szkoły z rodzicami są następujące:
-
zebranie klasowe,
-
konsultacje z nauczycielami,
-
kontakt telefoniczny z wychowawcą wynikający z bieżących wydarzeń, np.trzecia nieobecność ucznia w szkole,
-
kontakt listowny dotyczący w szczególności:
-
zagrożenia oceną niedostateczną,
-
podziękowania za osiągnięcia dydaktyczne lub pracę społeczną dziecka,
-
przekazanie informacji w przypadku nieobecności na wywiadówkach lub zebraniach,
-
odpowiedzi na pisma rodziców.
-
szkolenia i warsztaty z zakresu pedagogizacji rodziców,
-
udział w uroczystościach organizowanych dla rodziców przez szkołę,
-
uhonorowanie rodziców np. dyplomem, listem gratulacyjnym.
-
Szkoła oczekuje czynnego zaangażowania w sprawy dziecka obojga rodziców.
Społeczność szkolna
-
Uczniowie, ich rodzice lub opiekunowie prawni, zwani dalej „rodzicami”, nauczyciele i inni pracownicy szkoły tworzą społeczność szkolną.
-
Członkowie społeczności szkolnej uczestniczą w życiu szkoły bezpośrednio oraz poprzez swoich przedstawicieli.
-
Wszyscy członkowie społeczności szkolnej mają obowiązek:
a) przestrzegać statutu szkoły i innych aktów wewnętrznych ,
b) dbać o dobre imię szkoły ,
c) szanować poglądy i przekonania innych osób ,
d) zachowywać się godnie i kulturalnie ,
e) okazywać sobie wzajemnie szacunek ,
f) dbać o minie szkoły i ich estetyczny wygląd ,
g) naprawić wyrządzoną przez siebie szkodę .
-
Na terenie szkoły, w trakcie zajęć edukacyjnych i rekreacyjnych poza terenem szkoły oraz podczas obozów i wycieczek szkolnych obowiązuje całkowity zakaz palenia tytoniu, picia alkoholu oraz używania innych środków odurzających i powodujących uzależnienie.
-
Zabronione jest również posiadanie, odstępowanie i nakłanianie innych do używania wymienionych wyżej środków.